Op zaterdag 12 september 2015 tijdens de Open Monumentendag 2015 kun je van 10.00 tot 15.00 uur het interieur van het Oude Stadhuis Ameide bewonderen.
In de werkruimte op de parterre kun je dan terecht met vragen over genealogie en het laten scannen van fotowerk of documenten. Ook kunnen we dan in deze werkruimte waar computers staan opgesteld, jouw stamboom opzoeken en genealogisch onderzoek doen.
Verder liggen in het stadhuis verscheidene publicaties van de Historische Vereniging ter inzage.
Het thema van Open Monumentendag is dit jaar: Kunst en Ambacht. Het wandtapijt in de trouwzaal van het Oude Stadhuis in Ameide is een kunstwerk dat ambachten weergeeft en daarmee symbool staat voor het jaarlijkse thema.
In het Nieuwsblad van september 2009 is een uitgebreid artikel gepubliceerd over het wandtapijt, onderstaande volgt een deel uit dit artikel met de uitleg bij dit tapijt:
Het kleed Manden- en hoepmakers in een rivierlandschap, bestaat uit drie aan elkaar genaaide banen. In totaal meet het drie bij vijf meter. Omdat het tapijt is opgebouwd uit verticale stroken die in kleurstelling net niet op elkaar aansluiten, is het geen traditioneel doorlopend landschappelijk tapijt, maar een speelse compositie die het oog van links naar rechts en weer terug doet gaan. Van Norden paste een plat perspectief toe wat enige concentratie vergt om te zien hoe hij de voorstelling heeft opgebouwd. Het is een aanwijzing dat het tapijt is ontworpen door een beeldend kunstenaar en niet door een ambachtelijke sierkunstenaar. In de linkerbaan is een beschutting met twee mannen. De linker is bezig een mand te vlechten en de man rechtsachter maakt een hoep. De grond ligt bezaaid met twijgen en voor hen staat een voltooide mand. Op de voorgrond is een fuik. Van Norden maakte vier voorstudies van de werkende mannen. Hij gebruikte niet één speciale voorstudie voor het kleed maar verwerkte er onderdelen van alle vier de studies in. Rechts van de mannen stroomt de Lek. De rivier slingert door het midden van het kleed van voor naar achter steeds smaller wordend, waarmee de illusie van diepte wordt bereikt. De ronde vormen van de rivier komen niet alleen terug in de wolken, maar ook in de nek van de aalscholvers en in de contouren van de bomen. Deze zijn in een smallere tweede strook weergegeven. De boom meest rechts is een fruitboom, waarom zou anders de ladder tegen de stam zijn opgesteld? Het derde deel is een smalle strook met vissen en een hooimijt. Mogelijk heeft Van Norden deze er op het laatst aangezet omdat het tapijt groter mocht of moest zijn dan tevoren was bedacht. De liggende driehoeken die ook aan de linkerzijde van het tapijt zijn geweven komen hier in meer geometrische vorm terug. Beide kunstenaars weefden hun signatuur in het kleed. Van Norden geheel links bij de tak waar de fuik aan hangt in donkerblauw ‘H van Norden’ en De Cneudt rechts op de scheidslijn van de tweede en de derde baan de mosterdgele driehoek, het symbool voor zijn weverij.
In de trouwzaal zijn de volgende wapenborden te bekijken:
• Mevrouw Margareta van Eijk, Vrouwe van Ameide, Tienhoven en Herlaer;
• De heer Arnout van den Berch, Heer van Ameide, Tienhoven en Herlaer;
• Mevrouw Johanna Leers, Vrouwe van Tienhoven;
• De heer mr. Francois van der Hoeven, Heer van Tienhoven;
• Mevrouw Christina Uijlenbergh, Vrouwe van Ameide en Herlaer;
• De heer Arnout Leers, Heer van Ameide en Herlaer.
Op de parterre zijn te zien:
• Vitrines met lauwertakken, medailles en andere eretekenen van de vroegere plaatselijke muziekvereniging “Unie” en penningen en oude documenten en gebruiksvoorwerpen